Jak zabránit korozi v soustavě stlačeného vzduchu

Koroze – největší nepřítel a degradátor kovového zařízení. Koroze představuje oxidaci povrchu, nejčastěji ocelového bez povrchové úpravy. Vzniká ve velké míře i tam, kde proudí stlačený vzduch, médium, které se může zdát zcela bezproblémové. Ale není to tak. Proč koroze ve vaší soustavě stlačeného vzduchu vznikne velmi rychle, pokud zapomenete provést důležitá opatření? A jak jí zabránit?

Proč koroze v soustavě stlačeného vzduchu vzniká?

Zjednodušeně by se dalo říci – za vším hledejte kondenzát! Na první úsudek zcela neškodný stlačený vzduch totiž není stoprocentně nezávadný. Tedy, pokud je syrový, nijak neupravený a prostě takový, jak vyjde z kompresoru ven. Vzduchový kompresor nasává atmosférický vzduch a ten obsahuje určité procento vlhkosti. Vlhkost vzduchu si nejlépe představíte v tropických zemích, třeba v Asii, kde vám rychle navlhne tričko. Vlhkost vzduchu je tam enormní. Ani naše mírné podmínky a příjemné klima však nepředstavují dokonale suchý atmosférický vzduch.

A protože stlačený vzduch vzniká kompresí, zahřívá se a vodní pára, jíž si nese, jenom čeká na okamžik, až stlačený vzduch přijde do potrubí, bude putovat k samotné aplikaci a po cestě se prudce ochladí, zkondenzuje. Ochlazující se stlačený vzduch už páru nedokáže dál nést a ta se změní ve vodu. Samotná pára na škodu není, ale voda, to je jiný kalibr pro poškození vnitřku ocelových zařízení.

Usazený kondenzát pak můžete najít v samotných potrubních rozvodech, ventilech, automatizační technice, pneumatickém nářadí a vlastně v čemkoliv, co ke kompresoru připojíte. Když potrubní rozvody rozpojíte nebo kdybyste pneumatické nářadí rozebrali, možná se zděsíte, nakolik jsou vnitřní povrchy obalené povlakem rzi.

Co koroze způsobí?

Tam, kde se nachází koroze, už dávno není čistě hladký, kluzký povrch. A takový povrch je velice náchylný na zadření. Stejně tak koroze snižuje tlakový spád, stlačený vzduch musí překonávat odpor hrubých stěn, kompresor musí více tlačit, více se namáhat. A zvýšená spotřeba energie se brzy projeví na vaší peněžence. Stejně jako náklady na opravy. Koroze totiž snižuje životnost zařízení až o desítky procent. Těžko se takové zařízení opravuje.

Jedním z největších nebezpečí spojených s korozí a stlačeným vzduchem je vnitřní zrezivění tlakové nádoby – vzdušníku. Běžné tlakové nádoby nejsou vybaveny povrchovou ochrannou, speciálním nátěrem nebo pozinkem. Postupem času se v nich kondenzát hromadí, vzdušník zevnitř reziví a jeho exploze, až rez povrch zcela rozežere, může být fatální pro všechny pracovníky okolo. Proto se na tlakové nádoby instalují vypouštěcí ventily. Jako majitelé kompresoru a kompresorové soustavy byste z nich kondenzát měli vypouštět pravidelně. Ale jak zabránit působení kondenzátu v jiných částech zařízení se stlačeným vzduchem? Jak vznik koroze zcela eliminovat?

Úprava stlačeného vzduchu je základ

Existují způsoby, jak se účinně zbavit kondenzátu ihned po jeho vzniku. Měli byste se jimi zabývat v každém případě, pokud kompresor používáte na denní bázi nebo dokonce vlastníte stacionární kompresor pro podnikání – autoservisy, pneuservisy. Čím vyšší jsou nároky na kvalitu stlačeného vzduchu i na jeho kvantitu, tím vyšší by byly vaše ztráty a dodatečné náklady na energii, pokud byste se s kondenzátem a následnou korozí odmítli vypořádat.

Část vlhkosti dokáží odfiltrovat filtry stlačeného vzduchu. S nimi byste měli začít i díky jejich snadné instalaci rovnou za kompresor. Na trhu je velká řada filtrů s různými filtračními schopnostmi. Většina výrobců udává, pro jakou aplikaci je daný filtr vhodný. Širokou nabídku má například společnost Hankison.

Zůstat pouze u systému filtrace by ale bylo nedostatečné. Zcela nejefektivnější jsou sušičky vzduchu. Na trhu jsou především ty kondenzační, membránové a adsorpční. Jejich cílem je snížit množství vodní páry ve vzduchu tak, aby se rosný bod dostal na žádanou hodnotu. Co značí rosný bod? Má-li vzduch teplotu rosného bodu, je zcela nasycen vodními parami (relativní vlhkost vzduchu dosáhne 100 %). Když se vzduch ochladí pod teplotu rosného bodu, vodní pára se v něm změní na vodu. A vytvořenou vodu lze díky sušičkám snadno odvést. Existuje však ještě jeden způsob, který s celým systémem úpravy vzduchu výborně kooperuje – cyklónový separátor včetně automatického odvaděče kondenzátu. Cyklónové separátory je možné namontovat bezprostředně za kompresor. Existují i kompresory, jež jsou tímto nástrojem vybaveny přímo od výroby.

Jaké zvolit rozvody vzduchu?

Ulehčit si život a neřešit korozi vám pomohou i moderní rozvody vzduchu. Zapomeňte na staré systémy s obtěžující montáží. Dnes jsou v trendu lehké, modulární systémy rozvodů vzduchu z materiálů, které nepodléhají korozi a zároveň mají nízký tlakový spád, což opět šetří vaši peněženku. Trubky z hliníku mají dokonce nejnižší tlakový spád ze všech používaných materiálů. Jejich výhodou je i nízká hmotnost. Ještě lehčí je plast. Kvalitní plastové trubky mají taktéž nízký tlakový spád. Plasty obecně jsou náchylné na poškození při dlouhodobém vystavení UV záření, avšak moderní plasty tento problém řeší. Kdy zvolit hliník a kdy plast? Hliník se hodí hlavně pro střední a vysoké tlaky, které plast nemusí vydržet. Plastové rozvody vzduchu nechte pro nižší tlaky.

Na modulární potrubní rozvody vzduchu se specializuje hned několik firem. Mezi ty s nejsnadnějších instalací se bezpochyby řadí systémy Tectite, AIRnet a SICOAir či SICOAlu. Kromě samotných trubek každý výrobce samozřejmě poskytuje i spojovací materiál a upevňovací techniku. Se správnou dimenzí celého systému vám poradí každý odborník přes stlačený vzduch, který vám pomůže i s náčrtem, podle něhož budete při rozvádění postupovat.